Geallieerde voertuigen banen zich een weg door de mensenmassa in Eindhoven.

De grondtroepen bevrijden Eindhoven en rukken op naar het noorden, maar met meer dan 24 uur vertraging

in Nijmegen

De voorste grondtroepen van XXX Corps, onder leiding van de Britse generaal Horrocks, waren op zondag 17 september niet verder gekomen dan Valkenswaard. De Duitsers hadden zich feller geweerd dan de Britten hadden voorzien. De opmars naar het noorden verliep daardoor langzaam.

De brug bij Son, tussen Eindhoven en Grave, was de dag ervoor opgeblazen voordat de paratroopers van de 101st Airborne Division de brug hadden kunnen veroveren. Omdat hier eerst een baileybrug gebouwd moest worden, dacht de leiding van XXX Corps dat zij het tot die tijd rustig aan kon doen. Generaal Horrocks realiseerde zich niet dat XXX Corps het materiaal bij zich had om die baileybrug te bouwen, en dat er niets gebeurde in Son voor de genie van de grondtroepen daar arriveerden.

In de vroege ochtend van maandag 18 september bevond de voorhoede van XXX Corps zich halverwege de Belgische grens en Eindhoven, in Valkenswaard. Doordat er meldingen waren gekomen over de aanwezigheid van Duitse Jagdpanther, werd de weg in de richting Eindhoven eerst uitgebreid verkend voordat de troepen zich in beweging zetten.

Pas om 10.00 uur ’s ochtends gingen de voertuigen op pad. De Irish Guards, die ook op maandag 18 september voorop reden, deden dat bovendien voorzichtiger dan de dag ervoor. De dag ervoor was de eenheid negen Sherman tanks verloren. Door voorzichtiger op te trekken moesten verdere verliezen voorkomen worden.

Een topman van Philips in Eindhoven was door de linies heen gegaan om de Britten een kaart te geven waarop hij de ligging van al het Duitse geschut had ingetekend. Dat was zeer behulpzaam, maar de opmars werd nog steeds gehinderd door een aantal vertragingen. Zo werden de Britten opgehouden door vier stukken Duits 88 mm-geschut, ondersteund door infanterie ten zuiden van Eindhoven.

Rond 17.30 uur reden de eerste geallieerde pantservoertuigen door Eindhoven. De Britten wilden zo snel mogelijk door de stad heen, maar werden opgehouden door de feestende bevolking van Eindhoven die vierde dat ze eindelijk bevrijd waren.

Contact
In de stad maakten de grondtroepen contact met de troepen van de 101st Airborne Divisie, die de stad eerder die dag vanaf de noordkant waren binnengetrokken. De 101st Airborne Divisie was de dag ervoor ten noorden van Eindhoven en bij Grave gedropt om bruggen veilig te stellen. Met uitzondering van de brug bij Son, ten noorden van Eindhoven, verliep dat zonder problemen.

Soldaten van de 101st Airborne Divisie hadden nog geprobeerd een andere brug bij Best te veroveren, maar ook deze werd door de Duitsers opgeblazen.

Pas om 16.00 uur, had de 101st Airborne Divisie aan de legerleiding van XXX Corps duidelijk kunnen maken dat de genie van de grondtroepen nodig was om bij Son een baileybrug over het Wilhelminakanaal te bouwen.

De 14de Genieveldcompagnie van de Royal Engineers was snel ter plaatse. Er werd in de nacht van 18 op 19 september met man en macht gewerkt om een baileybrug aan te leggen zodat XXX Corps de volgende dag door kon naar Nijmegen en Arnhem.

Volgens de oorspronkelijke plannen zou XXX Corps Arnhem op dinsdag 19 september in de loop van de middag moeten bereiken. In de avond van maandag 18 september was duidelijk dat de grondtroepen inmiddels meer dan 24 uur vertraging hadden opgelopen.

De paratroopers in Nijmegen en Arnhem stonden er voorlopig nog alleen voor….

Tip!

Ga naar Boven

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten